sábado, 15 de junio de 2013

MÁS EMERGENCIAS: PRESENTACIÓN EN GIRONA

De parte de los amigos de Editorial Candaya, os dejo este texto para la próxima presentación de Emergencias en Girona (el 19 de este mes, el próximo miércoles):

Benvolguts amics i amigues, 

Volem convidar-vos a un acte molt especial: la presentació a Girona de Emergencias. Doce cuentos iberoamericanos.

Emergencias. Doce cuentos iberoamericanos (edició y pròleg de Jordi Carrión, epíleg de Juan Villoro), és una mostra excel.lent de l’actual literatura emergent, els millors relats d’una nova fornada de joves escriptors iberoamericans que, des de estratègies estètiques molt diferents, exploren l’incert i convuls present. Una resposta polifònica de la generació de la crisi.

L´acte de Girona será la tercera presentació d’Emergencias. Doce cuentos iberoamericanos. La primera va ser el 10 de maig a la seu d’IDEC-Universitat Pompeu Fabra i va tenir un padrí excepcional, Joan Manuel Serrat.

A Girona comptarem amb la presència de dos dels catorze escriptors que participen en aquest emocionant projecte: Carlos Gámez (Espanya) i Eduardo Ruiz Sosa (Mèxic). L´acte será presentat per el poeta xilà radicat a Girona Jorge Morales

Emergencias s’obra i es tanca amb dos contes, “Durante el asedio” d’Antonio Galimany (Argentina) i “Nuestra casa” de Àlex Oliva, que parlen d´edificis financiats per bancs que han fet fallida en un context de desolació urbana. Encara que aquest llibre demostri que la varietat i la multiplicitat són els signes del nostre temps, és fa també palès que sempre és possible extreure alguns trets comuns en els textos d’una mateixa època. El primer seria la consciència de la crisi.

“Gastón Tévez o la voluntad de marcharse” d’Eduardo Ruiz Sosa (Mèxic) explora la fugida i la follia, expressions extremes de les tensions que ens envolten. L’ estranyesa respecte a institucions com el matrimoni o la família està present en diferents relats, com el de Mariana Font (Uruguai), Yannick Garcia (Catalunya) o Tomás Sánchez Bellocchio. La frontera apareix com espai simbòlic essencial del nou món globalitzat: “Naturaleza muerta”, de Wilmar Cabrera tematitza la migració de Colòmbia a Barcelona; i “Maria Ozawa”, de Ramón Bueno Tizón (Perú), parla del neguit de ser inmigrant als Estats Unitos.

Per davant nostre desfila una galeria d’éssers orfes, sovint habitants d’un àmbit global, amb dificultats per a articular relacions humanes, que solen recórrer a la tecnologia y a la imatge per a expressar la seva fragilitat. A “Break on Trough (to the Other Side)”, de Carolina Bruck (Argentina), el fil conductor es una pel.lícula que parla de Jim Morrison; A “La muerte os sienta genial”, de Jari Malta (Uruguai), una ecografia y Facebook es converteixen en noves formes d’expressió espontània; i en “El cambio”, de Carlos Gámez (España), todo depèn de la televisió per cable i de la cultura mulitimèdia.

“Duboc, el director de escritores”, de Mónica Ojeda (Ecuador) parla de la subtil frontera que hi ha entre la imitació i la creació.

En http://www.candaya.com/emergencias.htm podràs consultar el dossier de premsa i els articles que vagin apareixent sobre el llibre.

Us hi esperem!

Olga Martínez i Paco Robles
Candaya
facebook.com/EdCandaya / twitter.com/EdCandaya / www.candaya.com